Παρασκευή, 22 Μαΐου 2015

Σχέδιο Ειδικού Κανονισμού Λιμένος Νεάπολης Βοιών περί Αγκυροβολίας Πλοίων στον Όρμο Βατίκων – Διατύπωση απόψεων

Σύλλογος Ελαφονησιωτών Αθήνας, Πειραιά & Περιχώρων "Ο ΦΙΛΟΠΑΤΡΙΣ"

21.V.15

Προς:
1). Γραφείο Υπουργού Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού, κ. Γεώργιο Σταθάκη
2). Γραφείο Αναπλ. Υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου, κ. Θεόδωρου Δρίτσα

Κοιν:
1) Λιμεναρχείο Νεάπολης
2) Διεύθυνση Γενικής Αστυνόμευσης και Κανονισμών Λιμένων
3) Δήμο Μονεμβασίας
4) Δήμο Ελαφονήσου
5) Δήμο Κυθήρων
6) Αντιπεριφερειάρχη Π.Ε. Λακωνίας
7) Βουλευτές Νομού Λακωνίας
8) ΜΜΕ

ΘΕΜΑ: Σχέδιο Ειδικού Κανονισμού Λιμένος Νεάπολης Βοιών περί Αγκυροβολίας Πλοίων στον Όρμο Βατίκων – Διατύπωση απόψεων.

Σχετ.: το υπ’ αρίθμ. 5142/2015/28-04-2015 έγγραφο του Λιμεναρχείου Νεάπολης Βοιών.

Αξιότιμοι κ. Υπουργοί,
Ο Σύλλογος μας ούτε ενημερώθηκε ούτε του ζητήθηκε η θέση του σχετικά με τον υπό επιχείρηση κατάρτηση Ειδικό Κανονισμό Λιμένα Νεάπολης (που αφορά όμως θαλάσσσια περιοχή του Δήμου Ελαφονήσου) αν και γίνεται αποδέκτης ενημερώσεων του Λιμεναρχείου Νεάπολης Λακωνίας για διάφορα θέματα όπως η γρίπη των πτηνών κ.α. αλλά και αποδέκτης τηλεφωνήματος από την ηγεσία του της τοπικής ΛΑ για δημοσιευμά μας (το ανωτέρω σχετικό το πληροφορηθήκαμε από την ΟΒΣΛΑ).

Με την 258 συνεδρίαση της 20.V.15 του ΔΣ του συλλόγου μας:

Α) Ζητούμε την παράταση της προθεσμίας δημόσιας διαβούλευσης επί του προτεινόμενου σχεδίου Ειδικού Κανονισμού Λιμένος, η οποία λήγει σήμερα, 21-05-2015, προκειμένου να λάβει γνώση του περιεχομένου του σχεδίου το σύνολο των Ελαφονησιώτικων φορέων και συλλόγων, αλλά και το σύνολο όλων των Ελαφονησιωτών, προκειμένου να παραθέσουν τις απόψεις τους στο σοβαρότατο αυτό θέμα, για την περιοχή μας και τις ζωές μας.

Β) Επαναλαμβάνουμε ξανά ότι ο Σύλλογος Ελαφονησιωτών "Ο ΦΙΛΟΠΑΤΡΙΣ" είναι κάθετα αντίθετος σε χωροθέτηση Αγκυροβολίου εντός του όρμου Βοιών, δηλαδή στη θαλάσσια περιοχή του Δήμου Ελαφονήσου και Δήμου Μονεμβασιάς που γειτονιάζει άμεσα και με το Δήμο Κυθήρων..

Γ) Γνωστοποιούμε, ότι ο Σύλλογος μας είναι ο εκδότης της εφημερίδας "η ΕΛΑΦΟΝΗΣΟΣ" και πέρα πολλών άλλων, στο Φύλλο 159 (Το οποίο επισυνάπτεται κι ακολουθει και το κείμενο) ένα χρόνο πριν έχει πάρει θέση ξεκάθαρη, σαφή και διαρκή για την προστασία του νησιού μας, των κατοίκων και της περιοχής το οποίο απεστάλη όπως και κάθε φύλο της εφημερίδας μας προς το Λιμεναρχείο Νεάπολης Λακωνίας.

Μετά τιμής

Το ΔΣ του Συλλόγου Ελαφονησιωτών "Ο ΦΙΛΟΠΑΤΡΙΣ"

--------

Εφημερίδα "Η Ελαφόνησος" (Φύλλο 159, ​Μάϊος-Ιουνιος-Ιούλιος 2014)

"Υποβάθμιση και απειλή στη ρότα μας"

Συνεχή και κλιμακούμενη είναι η υποβάθμιση και απειλή για τον σπουδαίας σημασίας θαλάσσιο χώρο μεταξύ Ελαφονήσου, Νεάπολης. Ο διεθνούς σπουδαιότητας υποθαλάσσιος αρχαιολογικός χώρος στο Παυλοπέτρι, η αλιεία και ο τουρισμός βρίσκονται υπό απειλή τεράστιας οικολογικής και οικονομικής σημασίας λόγω ττων κινδύνων που συνεπάγονται από την αγκυροβολία, τους υφαλοκαθαρισμούς, τις επισκευές και τους ανεφοδιασμούς πλοίων εντός του όρμου Βοιών, στα Λιβάδια Ποσειδωνίας, αγνοώντας την κείμενη νομοθεσία και συμβάλλοντας στη βαριά εκβιομηχάνιση της περιοχής παράλληλα με την απομακρυνση του τόπου μας από την Ευρωπαίκή Νομοθεσία και τις επιταγές της οδηγίας των Οικοτόπων (92/43/EEC) που αναδεικνύει τα Λιβάδια Ποσειδωνίας σε «οικότοπο προτεραιότητας».

Η γεωγραφική θέση και το πρόβλημα

Από το έτος 2000 και έπειτα, οι κάτοικοι της περιοχής, έχουν γίνει μάρτυρες του φαινομένου της προσέγγισης, αγκυροβολίας και παραμονής για αρκετές ημέρες 20 ακόμη και 30 πλοίων εντός του όρμου. Τα πλοία παραμένουν στον χώρο χωρίς χρονικό περιορισμό, πιθανόν δίχως να εκτελούν διαδικασίες ελευθεροκοινωνίας.

Η πρόφαση-δικαιολογία που κυκλοφορεί συνήθως για «δυσμενείς» καιρικές συνθήκες ακόμη και με νηνεμία κι αυτό ακόμη και για θηριώδη πλοία έως και εκατοντάδων μέτρων, δημιουργεί την εύλογη απορία της διατήρησης ή όχι της κλάσης αυτών των πλοίων... καθώς από την μία η έννοια «δυσμενείς» είναι αόριστη ενώ από την άλλη τα πλοία αυτού του εκτοπίσματος φέρουν τέτοια κλάση που δεν τα περιορίζει ο καιρός....

Ακόμη, πέραν των παραπάνω, τον τελευταίο καιρό προστέθηκε κι ένα άλλο φαινόμενο, αυτό της ρυμούλκησης πλοίων σε περιπτώσεις θαλασσίων ατυχημάτων, ακόμα κι από μακρινές περιοχές. Αυτό εγείρει αμφίδρομα και σοβαρά ερωτήματα καθώς κάτι τέτοιο προυποθέτει ο όρμος Βοιών να έχει χαρακτηρισθεί ως «Λιμένας Καταφυγής» από την μία αλλά ενώ από την άλλη τα χαρακτηριστηκά στον όρμο με τις σπουδαίες σε παγκόσμιο επίπεδο ενάλλιες αρχαιότητες της βυθισμένης πόλης της εποχής του Χαλκού, της Παλαιότερης Βυθισμένης Πολιτείας στον κόσμο. Πρόκειται για το γνωστό «Παυλοπέτρι», ενώ με την σε μεγάλο βαθμό περιμετρική γειτονία του όρμου με περιοχή NATURA 2000 αλλά και CORINE μία τέτοια επιλογή έρχεται σε πλήρη αντίθεση με τα όποια προϋποθέτει η σχετική νομοθεσία για κάτι τέτοιο!

Όλες αυτές οι δραστηριότητες έχουν προκαλέσει ήδη τεράστιο πρόβλημα στο θαλάσσιο οικοσύστημα της περιοχής και σχετικά πρόσφατη μελέτη του ΕΛΚΕΘΕ εντοπίζει και αποτυπώνει τεράστιες αυλακώσεις στον βυθό, οι πληθυσμοί των ψαριών έχουν ελαττωθεί σημαντικά, υπάρχει αύξηση της συγκέντρωσης μικροβίων και, γενικώς, έχει υποβαθμισθεί το θαλάσσιο περιβάλλον.

Τέλος οι αυλακώσεις στο βυθό με την παράλληλη καταστροφή της Ποσειδωνίας εκεί, όπως αυτές έχουν καταγραφεί ήδη από το ΕΛΚΕΘΕ αλλά και με την περαιτέρω ανάπτυξη τους από την συνέχιση της αγκυροβολίας στον όρμο δημιουργούν προϋποθέσεις και σοβαρό κίνδυνο για κατολίσθησεις της αμμουδιάς. Σε τέτοια περίπτωση αντίστοιχα όπως συμβαίνει και σε ένα βουνό μετά από την καταστροφή του δάσους του έτσι κι εδώ δύναται να έχουμε την κατακρίμνηση (κατολίσθηση) της αμμουδιάς από την παραλία προς τον βυθό με διάλυση στα πρανή των ακτών μας και με περίοδο αποκατάστασης 100 ετών σε πλήρη ηρεμία για την περιοχή. Έτσι λοιπον οι παραλίες μετατρέπονται σε βράχια και πλάκες και τα σημαντικότερα στοιχεία για τον τουρισμό και την αλιεία παύουν.

Σύλλογος Ελαφονησιωτών "ο Φιλόπατρις"
Εφημερίδα "Η Ελαφόνησος" (Μάϊος-Ιουνιος-Ιούλιος 2014)